Skip to content

Kakfest med makroner

juni 29, 2011
by

Matporr Makron Macron Macaroon Macaron
Senaste besattheten är att baka makroner, den otroligt söta, franska kakan. Macaron. Första försöket blev förvånansvärt lyckat, och efter det fick jag blodad tand. Receptet är det som Söta saker använder, men nästa gång ska jag prova proportioner – och tillvägagångssätt – enligt Brave Tart.

Kombinationen seg-mjukt och krispigt, med fyllning som man kan smaksätta med exakt vad som helst är vad som gör att jag kan äta ungefär hur många som helst..

Matporr Makron Macaron Macaroon Lingonfyllning
Grönfärgad maräng med lingonfyllning. Första försöket.

Matporr Makron Macaron Macaroon Blåbärsfyllning Lavendelfyllning
Lilafärgad maräng med lavendelfyllning, och blåfärgad maräng med blåbärsfyllning. Efter ugnen hade dock den lila färgen blivit rosa, och den knallblå mer ljusgrön..

6 kommentarer leave one →
  1. juni 30, 2011 15:58

    Jag måste säga att det är en grym färgkombo. Färgen på naglarna är liksom pricken över i:et. 🙂

    Äre kaffe som gäller till eller skulle det funka med Sauternes?

    • juli 4, 2011 20:11

      Lika snyggt som gott faktiskt 😀

      Vi drog ner de med lavendel och blåbär med ett Côtes du Provence-rosé faktiskt, funkade.. 😉

  2. juli 10, 2011 20:02

    Så fina! Det är lite trixigt att dosera färgen, behövs ofta mer än man först tror tycker jag.

    • juli 10, 2011 20:40

      Tack! Ja, och jag vågar inte riktigt kräma i med hushållsfärg eftersom det kan bli för löst? Är sugen på att testa pulver- eller pastafärg 🙂

  3. juli 19, 2011 17:25

    Jag har bakat macarons två gånger. Första gången gick det helt klart över förväntan, andra gången gick det åt h-e-l-v-e-t-e. Hade blå smet i hela köket, såg ut som en smurf hade exploderat. No more macarons – jag får nöja mig med att köpa istället.

    Era ser dock alldeles förtjusande ut!

Trackbacks

  1. Whoopie pies med chokladfyllning « Matporr

Kommentera

