Skip to content

Etiopisk traditionell mat

mars 12, 2011
by

Long time no see; matporrarna har gått på sparlåga i och med den hemskt utdragna vinter-slutspurten, och den ljusbrist som kommer med.

Undertecknad har däremot fått sig en period med ljus- och livsterapi, i form av en resa till Etiopien. Fantastiska vyer, varmt väder och mat som fick alla smaklökar att stå givakt! Den traditionella maten i Etiopien är ett — faktiskt — wettexdukliknande bröd som jäst, och sedan formas tunt och ångas. Injeera heter det, och det är tydligen inte ofta som utlänningar uppskattar den syrliga smaken och svampiga konsistensen. Behöver jag säga att jag älskade det?

Injeera serveras med olika rätter, så kallade wots, som man äter genom att riva av injeera-bitar och skopa upp maten med. Smakerna var fantastiska, trots att vi oftast fick be om mer styrka — berberi — då dom inte riktigt trodde att vi kunde klara av det..

Matporr Etiopisk mat Injeera Wat
Injeera med olika köttgrytor på kyckling, biff och lamm. Injeera görs på ett lokalt mjöl som heter teff, och som är svårt (omöjligt?) att hitta i Sverige.

Matporr Etiopisk öl Dashen
En av de tre etiopiska ölsorter jag hann prova. Ganska söt, konkurrenten St. George var godare.

Matporr Etiopisk mat Injeera kamelkött kamel
Ljusare injeera (teff blandat med majsmjöl), med en wot på kamelkött. Stekt rakt upp och ner på gatan, men min mage klarade sig mot alla odds! Grymma smaker, men något segt kött.

8 kommentarer leave one →
  1. mars 16, 2011 14:37

    Meh, guu så trevlig mat!

  2. mars 16, 2011 16:55

    Spännande! Jag är svår på injeera-brödet, men det är många som inte kan tänka sig något hemskare.
    Hälsningar från fröken Dill

  3. mars 16, 2011 21:51

    Kitfou! Ni måste be om kitfou nästa gång. Det är den Etiopiska varianten på råbiff. Rågott! Missade ni det i etiopen så testa det här på hemmaplan.

    Det där med med brist på ljus och energi känns definitivt igen. Förövrigt har ni en fin blogg.

    /Linda

    • mars 20, 2011 17:46

      Åh va, det har jag helt missat! Jag som är galen i råbiff! Fast, jag vet inte om jag hade varit så kaxig att äta det i Etiopien, om jag ska vara ärlig..

      Och tack 🙂

  4. april 12, 2011 09:25

    Åh! Jag älskar etiopisk mat, mmm, för att inte tala om injera!

    • maj 3, 2011 17:12

      Vad kul med fler som smakat och gillat. Var har du ätit det?

Kommentera

