Skip to content

Citron- och myntalemonad

juni 28, 2010
by

Matporr Citronsaft Lemonad

Värmen.. I brist på något svalkande att dricka till söndagens bokläsande i solen på balkongen provade jag att göra egen lemonad — och det blev så gott att jag senare på kvällen gjorde en större batch och hällde på flaska. Passa på nu när de små, spanska citronerna är så fina!

Lagen passar jättebra att göra saft på, eller varför inte använda som grund till en god drink?

Citron- och myntalemonad, knappt en liter: blanda 1 del vatten med knappt 3/4 delar strösocker. Skiva 4 små citroner i stora bitar, pressa ur all saft och riv i lite av skalet. Lägg i 3 stora kvistar mynta, och koka upp. Låt dra i ca. 15 minuter, sila, och häll på flaska.

Fyll en pitcher med krossad is, muddlad citron och mynta, och fyll upp med en blandning av lagen och vatten. Sommarlyx!

Matporr Citronsaft Lemonad Mynta

6 kommentarer leave one →
  1. juni 28, 2010 22:38

    Underbara foton. Tack för recepten, skall minnsann testa, har aldrig förr gjort citrondryck.

    • juni 29, 2010 08:22

      Tack 🙂 Det var en ren chansning från min sida, men det visade sig funka.

  2. juli 1, 2010 08:26

    Andra halvan av mitt hushåll skulle kunna dö för mynta. Det här ska jag bjuda honom på i sommar, jag tror jag blir poppis då (och du med). Tack för tips! 😀

    • juli 1, 2010 09:26

      Mynta är så gott, och ju så otroligt lättodlat! Vår håller nästan på att ta över ute på balkongen, så då är det bra att göra en batch lemonad och passa på att klippa ner den rejält 🙂

  3. Karin permalink
    juli 1, 2010 14:36

    citronskålen! 😀

Kommentera

