Skip to content

Räkmacka

juni 9, 2010
by

Varför inte fira lillördag med en stor räkmacka? Här på Västkusten är vi lyckligt lottade med både mycket och resonabelt prissatta räkor — något jag försöker utnyttja så ofta som möjligt.

Tillpiffade räkor: hacka dill och fänkålsblast (den ”vippiga” lilla toppen), rör ner i räkorna tillsammans med citronzest, och pressa över lite citronsaft.

En god baguette (gärna surdegs), hemsvängd majonnäs, ägg och tomater. Bjud på det ikväll och du får garanterat full poäng.

Matporr Räkmacka Färska räkor

7 kommentarer leave one →
  1. Marika permalink*
    juni 9, 2010 16:02

    Fy faen vad gott! Tror bestämt att vi har en vinnare, vad gäller mat ikväll!

  2. Marika permalink*
    juni 10, 2010 13:06

    😦 De färska räkorna var slut så det blev foccacia med kyckling och andra göttigheter istället. Men nu är det bara bröd, räkor och dill som saknas för ovanstående. Så banne mig i min lilla låda, inom de närmsta dagarna ska det käkas räkmacka!

  3. juni 11, 2010 17:22

    Räkmacka är så gott! Men det finns ingen som gillar räkmacka så mycket som min farfar gör. Han och jag köpte för övrigt ett lass räkor idag, det måste vara ett tecken. Räkmacka får det bli i helgen!

  4. juni 12, 2010 15:00

    Detta är en av de saker jag saknar mest efter att ha lämnat Göteborg, det är ju en otrolig lyx!

    • juni 12, 2010 15:17

      Västkusten Bästkusten 🙂 Å andra sidan finns det mycket andra spännande saker i Stockholm, som är svårare att hitta här.

Kommentera

